
P.O. BOX 7440 WINDOW ROCK, AZ  86515  ▪  (928) 871-7000  ▪  FAX: (928) 871-4025 
 
 

CONTACT: GEORGE HARDEEN 
COMMUNICATIONS DIRECTOR 
OFFICE – 928-871-7917 
CELL      – 928-309-8532 
pressoffice@opvp.org 
 

“The editor casually dismisses a 
 point-by-point deconstruction of the  

poorly-crafted news story. In doing so, 
 he shows readers not to expect the  

Daily-Times to take criticism,  
only dispense it.” 

 

– Navajo Nation Communications Director George Hardeen 

           
           
           
           
  
 

Navajo Nation communications director calls on newspaper 
to report, opine accurately, completely, fairly about conference 
 
 
WINDOW ROCK, Ariz. – On Tuesday, Navajo 
Nation Communications Director George Hardeen 
issued this as a letter to the editor of the 
Farmington Daily-Times. We appreciate the 
opportunity to respond to its Nov. 11 story and 
editorial column.  
 
 
 

ith finger of blame pointed directly at the 
Navajo Nation and its leaders for the third 

time in a week, the Farmington Daily-Times 
delivers acrimony and assumption to its readers 
rather than facts and details.  
 
Despite two weeks of “investigating,” and already 
proclaiming that a federal investigation is warranted, the 
newspaper reports with certainty that “answers remain 
elusive,” “identities remain unknown,” participants “may 
have paid their own way,” and information “could not be 
confirmed.”  
 
One’s left to wonder what “claiming ties to the Navajo 
Nation” really means. 
 
Yet, regardless of the paucity of its investigation’s findings, 
its editorial voice blusters with a wind that fans a fire of 
emotion the newspaper itself lit.  
 
Without a thought, editor Troy Turner casually dismisses a 
point-by-point deconstruction of the poorly-crafted news 
story that launched this imbroglio. In doing so, he shows 
readers not to expect the Daily-Times to take criticism, only 
dispense it. Meanwhile, he accuses Navajo officials of a 
deficiency of communication, accountability and ethics, 
professional standards that the Daily-Times proves itself 
wanting of in its coverage of this story.  
 
Here’s why Mr. Turner and the Daily-Times are wrong: 
 
 

 
• Despite its claim to have sent 55 Freedom of Information 
Act requests to schools, the newspaper has yet to report a 
confirmed number of Navajos who attended the Hawaii 
conference, what organizations they represented, report any 
interviews with federal officials, or cite any document to 
support its alarming assertion of widespread wrongdoing. 
Instead, it substitutes lots of opinion for fact, in both its news 
columns and on its editorial page.  
 
Whose duty is it, if not a newspaper’s, to gather and then 
check and double-check information before publication? 
How else does a newspaper ensure accuracy, the mother’s 
milk of journalism? Only through diligent confirmation and 
verification does a newspaper earn and maintain its 
credibility with readers, especially with a story that alleges 
misuse of funds or illegal activity.  
 
The Daily-Times has not done this. If it had, there would be 
no question a week later about how many Navajos attended 
the conference, at what cost, or who paid for them.  
 
The Navajo Nation government did not send the majority of 
participants, despite the newspaper reporting that it did  
without correction. So what obligation does the Navajo 
Nation now have to call every school district in Arizona, New 
Mexico and Utah to find out how many participants they 
might have sent?  

W 

THE NAVAJO NATION  
OFFICE OF THE PRESIDENT & VICE PRESIDENT 
 
FOR IMMEDIATE RELEASE 
NOV. 13, 2007 



P.O. BOX 7440 WINDOW ROCK, AZ  86515  ▪  (928) 871-7000  ▪  FAX: (928) 871-4025 
 
 

None. That’s the newspaper’s job, and the Daily-Times 
hasn’t done it. 
 
• From the start, the Daily-Times’ stories have been based 
on speculation that has not been independently 
corroborated or verified. Nonetheless, Mr. Turner asserts 
that the Navajo Nation should be ashamed, said high 
Navajo attendance at the Hawaii conference should be 
considered a “crime,” and pronounced the Nation guilty of 
enough waste to require a federal investigation. With such 
generalities, one wonders who would be prosecuted. 
 
In calling for such an investigation, Mr. Turner turns to 
someone else to do his newspaper’s legwork to get to the 
bottom of what it apparently can’t quite figure out.  
 
How, then, is the Daily-Times accountable to readers when 
it cannot report the very information it says justifies a federal 
investigation?   
 
How is it accountable when it holds the Navajo Nation 
responsible for the free, independent and legal actions of its 
citizens who are not its employees? 
 
• The portrayal of the National Indian Education Association 
conference by the Daily-Times is that it was a waste of time 
and money, and that attendance was for frivolous reasons 
only. In fact, Mr. Turner writes that thousands were spent to 
“wine and dine as many as 400 Navajo representatives” 
even though the newspaper has not published a single 
statement from anyone who said they enjoyed wine while 
dining.  
 
Doesn’t such a representation tend to defame and ridicule 
Navajo officials, educators and citizens when not even the 
Daily-Times has reported whether it’s remotely true or not?  
 
• Mr. Turner states there has been a lack of cooperation 
from the President’s office although he and other reporters 
in his newsroom are fully aware that I spoke to reporter 
Cory Frolik four times over three days prior to publication of 
his first story.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Mr. Turner sarcastically and disparagingly writes that 
President Shirley is “rumored to still hold office but has 
refused interviews to prove it,” although his reporter has not 
once attempted to reach him or me since his first story was 
published. Still, Mr. Turner has no hesitation to try to turn 
public opinion against the President.  
 
Meanwhile, when traveling to Washington, D.C., last week, 
the President was interviewed by KNDN-Farmington, the AP 
Albuquerque bureau, and the Los Angles Times. The 
President makes himself available to local, regional and 
national reporters regularly, as a Google search would 
show. He speaks to the Navajo public on the radio every 
week, and makes public appearances every week both on 
and off Navajoland.  
 
The Daily-Times once published verbatim Q & A interviews 
with President Shirley each quarter until Mr. Turner signed 
on as editor and the practice was dropped. For Mr. Turner 
to now accuse the President of being inaccessible is 
preposterous when his own reporters let weeks and weeks 
go by without a phone inquiry to his office.  
  
• In every case and in every story, it is a professional 
journalist’s job to separate fact from rumor by confirming 
information. If it checks out, report it. If it doesn’t, then, 
obviously, don’t. Yet the Daily-Times has failed to do that 
with this story.  
 
With uncertain figures based on incomplete information, it 
rushed to judgment, and now unfairly faults Navajo Nation 
leaders as unaccountable, unethical and unresponsive 
without having spoken to anyone but the man on the street.  
 
The Daily-Times should figure out what its story is. It should 
figure out who its news sources are. And then it should 
report professionally and responsibly to its readers.  
 
At the same time, its editor should stop taking wild swings at 
Navajo leaders and educators, and provide his newsroom 
and community with the leadership he was hired to provide 
rather than the rancor he’s broadcasting now. 
 

George Hardeen, Communications Director 
Office of the President and Vice President 

The Navajo Nation 
 


