
P.O. BOX 7440 WINDOW ROCK, AZ  86515  ▪  (928) 871-7000  ▪  FAX: (928) 871-4025 
 
 

CONTACT: GEORGE HARDEEN 
COMMUNICATIONS DIRECTOR 
OFFICE – 928-871-7917 
CELL   –  928-309-8532 
pressoffice@opvp.org 
 

“The piece contains not a single 
quote from any Navajo 

participant who attended,  
not a single allegation of 

wrongdoing, and not a single 
actual fact about  

how much the trip cost.” 

 
– Communications Director George Hardeen 

           
           
           
           
  
 

Navajo Nation Communications Director responds 
to Farmington Daily-Times story about Hawaii conference 
 

In a letter to the editor of the Farmington Daily-Times, 
Navajo Nation Communications Director George 
Hardeen wrote on Tuesday:  
 
In case you're wondering, the purpose of the story, 
“Navajo tribe sends 362-plus to Hawaii conference,” 
was not so much to inform as it was to make the 
Navajo Nation, its educators and its president look 
wasteful, look frivolous and look bad. Here’s why.  
 
The Farmington Daily-Times generously labels this an 
“investigation.” However, the piece contains not a 
single quote from any Navajo participant who 
attended, not a single  allegation of wrongdoing, and 
not a single actual fact about how much the trip cost 
any of the dozens of independent school boards from 
across the Navajo Nation.  
 
That’s because this “investigation” consisted entirely of 
phone calls. Not only did the reporter never leave his 
office, he cites no documents (except a press release) 
and quotes no sources to support his supposition that 
something wrong was done. In journalistic parlance, this 
is what is called a “fishing expedition.”  
 
Instead, using logic that proceeds backward to a 
nefarious conclusion, the Daily-Times spends more time 
reporting what it didn’t find out, lists officials it wasn’t able 
to interview, and quotes opinions of a former council 
delegate who didn’t actually attend rather than current 
officials who did. In essence, the reporter succeeds at 
showing readers that his research came up empty. But 
that didn’t prevent the Daily-Times from leaving Navajos 
with a black eye in newspapers across the West.  
 
By way of comparison, the story includes nothing about 
how many New Mexicans, Arizonans, Coloradoans or 
Utahans attended, only Navajos, and that was too many 
for the Daily-Times’ liking.  
 

The reporter employs words like “refused” and “denied” to 
have it appear that Navajo Nation officials had reason to 
avoid him. Through all this, his sleuthing was unable to 
unearth just how much the trip cost – presumably the 
premise for the piece. So he guesstimates what it cost 
others, did some math, and deduces a number that the 
Navajo Nation presumably paid. No telling if it’s accurate 
or not, but it’s the best he could do and we’re left to trust 
him. Should we?  
 
Let’s consider what’s missing from this scoop.  
 
• Nowhere does the story report that each Navajo school 
district is autonomous and that each decides for itself 
what conferences to send participants to. Instead, both 
the headline and lead specifically state that the Navajo 
Nation sent them. Obviously, this is misleading and 
untrue.  
 
• Nowhere does the story report that Navajo Nation 
President Joe Shirley, Jr., was invited to the conference 
as a panel member, or that he went because education 
has been a priority throughout his administration.  

THE NAVAJO NATION  
OFFICE OF THE PRESIDENT & VICE PRESIDENT 
 
FOR IMMEDIATE RELEASE 
NOV. 6, 2007 



P.O. BOX 7440 WINDOW ROCK, AZ  86515  ▪  (928) 871-7000  ▪  FAX: (928) 871-4025 
 
 

• Nowhere does the story distinguish how many 
participants were independent school board members, 
school district employees or Navajo Nation workers, 
inferring that there is no difference among them so long 
as they are all Navajos.  
 
• The story leaves readers thinking that President Shirley 
has authority to approve or deny their travel, which is also 
untrue.  
 
• And, as for what he thinks about the number of Navajo 
participants, nowhere does it report that he would have 
no way of knowing, or reason to inquire, about the 
number that attended.  
 
Instead, this story uses journalistic legerdemain to make 
it appear that President Shirley and other officials 
wouldn’t talk to the reporter because they had something 
to hide. This, of course, is nonsense. Only once did Mr. 
Frolik ask to speak to the president, and at that time he 
was out of the office and unavailable, and I told him so. 
His “repeated attempts” were nothing more than Friday 
phone messages left after his editor pressured him to get 
a quote.  
 
The bottom line is that this story was not intended for 
Farmington or Navajo readers anyway. It was written for 
readers far beyond Navajoland and, just as evident, for 
that future panel of judges who issue newspaper awards.  
 
Why else would the reporter feel compelled to include 
where Navajo Nation is located within the United States, 
and what states borders it?  
 
Why else would he include Navajo unemployment rates 
that Daily-Times readers are well acquainted with?  
 
Why else would he juxtapose the poverty of the Navajo 
Nation to the overall cost of the conference, suggesting 

“abuse of funds for a junket” without citing a single source 
to substantiate it or making that allegation?  
 
Why else would he opine that Navajo participants 
attended because of a “sincere belief that this large of a 
delegation was necessary to make needed 
improvements” without anyone saying anything near 
that?  
 
Why? Because the Daily-Times meant to inflict harm by 
insinuation and win a prize for itself doing so.  
 
Paragraph by paragraph, this story is laced with 
supposition, finger-pointing and judgment while 
completely devoid of fact demonstrating misdeed. It isn't 
even certain it has the number of attendees right. Rather 
than good investigative journalism, this is dreadful, self-
serving journalism.  
 
When there is actual wrongdoing, by all means report it. 
When there are laws broken, cite them. When someone 
does something they shouldn’t, expose it. Yet we’re left 
wondering who among the Navajo participants the 
newspaper thinks should have attended the conference, 
who shouldn’t have, and why. That, of course, is a 
decision for school districts, chapters and Navajo Nation 
leaders to make, and they did.  
 
The only thing special about this “special report” is the 
revelation of what the Daily-Times does not know about 
the Navajo Nation, and its arrogance to presume it knows 
better. I look forward to its follow-up.  
 
 

George Hardeen, Communications Director  
Office of the President and Vice President  

The Navajo Nation  
Window Rock, Ariz.  

 


